Er du med?

Er du med?

Om inklusion i dagtilbud og skole

Torben Næsby, Lars Qvortrup, Med flere , UCN Forlag Forskning og Udvikling

Skole & læring

ePUB

381,1 KB

Kopibeskyttelse: Adobe DRM

ISBN: 9788771149234

Forlag: Books on Demand

Udgivelsesdato: 20.11.2012

Sprog: Dansk

Anmeldelse::
0%
39,00 kr.

inkl. moms

Tilgængelig som download

Vi beder dig være opmærksom på, at du ikke kan læse denne e-bog på Amazon Kindle, men derimod udelukkende på enheder med software, som kan vise epub-filer. Flere informationer

For at kunne læse denne DRM-beskyttede e-bog, skal du være i besiddelse af et Adobe ID og benytte en læsesoftware, som kan håndtere Adobe DRM. Flere informationer

Din egen bog!

Bliv forfatter med BoD og gør din bog og e-bog tilgængelig i boghandlen.

Find ud af mere
Artiklerne i dette nummer af UCN's seriehæfter er forfattet af forskere og ph.d.-studerende i LSP - Laboratorium for forskningsbaseret skoleudvikling og pædagogisk praksis. Hæftet handler denne gang om et af tidens varme emner: inklusion, et begreb, som også LSP-gruppen i såvel studier, forskning og projekter i samarbejde med praksis er optaget af.

Hvad er LSP?
En afgørende forudsætning for at sikre et samfund baseret på menneskelig, demokratisk og materiel rigdom er et moderne, velfungerende uddannelsessystem. Et moderne uddannelsessystem er baseret på viden. Derfor producerer LSP forskningsbaseret viden om dagtilbud, grundskoler og ungdomsuddannelser - om klasseledelse, fagdidaktik, specialpædagogik, skoleledelse, læring, pædagogik, inklusion osv. Men forskningsbaseret viden virker kun, hvis den kan bruges. Derfor knytter LSP forskningsviden, professionsviden og praksisviden sammen, for nøglen til gode dagtilbud, grundskoler og ungdomsuddannelser er lærere, pædagoger og ledere, der ved, hvad der virker i skolens daglige liv, og som har indsigt og autoritet til at omsætte denne viden til praktisk pædagogisk arbejde.
Torben Næsby

Torben Næsby

Lektor og ph.d.-studerende.
Torben Næsbys artikel handler om kvalitet i dagtilbud, hvor inklusion som et pædagogisk kriterium ses som et af flere pædagogiske perspektiver for god praksis. Artiklen diskuterer pejlemærker inden for fire dimensioner og fremadrettet i fire kvalitetsformer: fra struktur over indhold og proces til resultat. Regeringens Task Force om Fremtidens Dagtilbud er case, og undersøgelsen suppleres med og udfordres af viden fra den internationale forskning om kvalitet i dagtilbud.

Lars Qvortrup

Lars Qvortrup

Professor ved Institut for Læring og Filosofi, Aalborg Universitet, direktør for LSP.
Lars Qvortrup tager i sin artikel fat på diskussionen af, hvordan vi kan definere inklusionsbegrebet. Den traditionelle skelnen mellem at være medregnet og at være deltager i fællesskabet - og med hvilket udbytte - brydes op og defineres på ny gennem to dimensioner. Den ene dimension handler om typen eller graden af inklusion. Den anden dimension omfatter de forskellige former for fællesskaber, individet enten er inkluderet i eller ekskluderet fra.

 Med flere

Med flere

Ole Hansen, ekstern lektor, LSP
Tanja Miller, projektchef, UCN
Torsten Conrad, Hjørring Kommune og ph.d.-studerende LSP
Thomas Engsig, adjunkt & ph.d.-studerende
Pia Frederiksen, lektor og ph.d.-studerende
Peter Andersen, Forlagschef, Ph.d.-studerende

UCN Forlag Forskning og Udvikling

UCN Forlag Forskning og Udvikling

UCN Forlag er sat i verden for at give ansatte ved UCN og UCN samarbejdspartnerer en platform at udgive den forskning og udviklingsviden, der hver dag bliver skabt i UCN regi.

Der findes endnu intet indhold under "Pressen skriver".

Skriv en anmeldelse
For at skrive en anmeldelse, skal du logge ind her.
Search engine powered by ElasticSuite