Nå din læserskare via de sociale medier

Nå din læserskare via de sociale medier

Har du helt styr på, hvordan du bedst benytter sociale medier i forbindelse med dit forfatterskab? Læs forfatter og kommunikationsrådgiver Abelone Glahns 4 vigtige råd til at nå dine læsere via de sociale medier og bliv mere effektiv og troværdig i din kommunikation.

Sociale medier, ofte forkortet til SoMe, kan være forfatterens bedste ven. Gennem dem kan du komme helt tæt på læseren, og læseren kan komme helt tæt på dig. Det fysiske møde kan suppleres med et virtuelt bekendtskab, hvor du har mulighed for at knytte en måske ligefrem livslang forbindelse. Og hvad vigtigere er, at læseren har mulighed for at følge dig og dit forfatterskab i en længere periode som del af en dedikeret læserskare.

Det skyldes, at de sociale medier netop er sociale: med dine opslag, billeder og videoer indgår du i de samtaler, som læserskaren fører på nettet – både med dig som forfatter, men også med andre læsere og potentielle læsere. Gennem disse samtaler opstår forbindelser, der kan føles lige så stærke som i det fysiske møde.

Forbered samtalen
Det kræver dog, at man forstår at samtale virtuelt, det vil sige fortælle, dele og være bidragende, ikke bare at sælge. Før man mødes i den type samtale, er det klogt at præsentere sig ordentligt, præcis som hvis I skulle mødes i virkeligheden. For en forfatter kan det være altafgørende at skabe appetit på bøgerne ved at sørge for, at de er indbydende, og samtidig være autentisk og troværdig på de profiler, forfatteren opretter.

Her er giver jeg gode råd til tre platforme og runder af med et fjerde råd om at styrke den langvarige kontakt gennem givende samtaler.

Bild

Forfatteren

Abelone Glahn er journalist, kommunikationsrådgiver og forfatter til en lang række bøger udgivet på eget forlag. Hendes nyeste bog handler om at markedsføre sit forfatterskab på de sociale medier og udkommer sommeren 2016.

Læs mere på forfatterens hjemmeside

1. Vær nem at finde

Køb enten dit forfatternavn www.fornavnefternavn.dk eller bogens titel www.bogenstitel.dk som domæne og opret en hjemmeside/blog derpå. Siden ejer du selv, og du kan her forsyne dine (kommende) fans med oplysninger om dine bøger, dig selv, om forfatterskabet generelt og skrive en fortløbende række aktuelle blogindlæg, der styrker læserens følelse af at komme tættere på dit forfatterskab. Blogindlæggene kan du dele på flere af de sociale medier og dermed nå dine læsere på de platforme, hvor de færdes. Blogindlæg kan også kommenteres, og du kan derfor komme i nærkontakt med dine læsere på en side, du selv ejer (i modsætning til profiler på de sociale medier).

På lang sigt kan det være klogt at købe dit forfatternavn som domæne, for du kommer formentlig til at skrive flere bøger, og så vil det være dig som person, din genre, din måde at skrive på og dine emner, man har lyst til at følge og ikke nødvendigvis kun den ene bog. Men det kan være en idé også altid at købe domænet for selve bogen og dér lægge det, som kan være meget specifikt for den pågældende bog. Hovedpointen er, at du opretter en side, der er helt din egen, og hvor læseren altid i ro og mag kan finde staminformation, uden at skulle fægte sig gennem en masse enkeltopslag på for eksempel Facebook. Husk også, at det ikke er alle i hele verden, der er på de sociale medier.

2. Vedligehold dit virtuelle visitkort på LinkedIn

Business-netværket LinkedIn er det nærmeste, du kan komme en hjemmeside eller et virtuelt visitkort, hvis du ikke orker at lave en egentlig hjemmeside selv. Med snart 450 millioner brugere verden over (maj 2016) er det den vestlige verdens førende platform, som for mange fungerer som et egentligt CV, og som en forfatter i dén grad kan benytte på samme måde. Netop fordi LinkedIn er så anvendt, vil en Google-søgning på dit navn for de allerflestes vedkommende vise din LinkedIn-profil blandt de første ti resultater, også selv om dit læserpublikum ikke nødvendigvis færdes meget på LinkedIn. Alene på grund af den troværdighed, som LinkedIn har, kan det betale sig at sørge for, at profilen er opdateret og viser dit forfatterskab.

Dine bøger og dit forfatterskab kan du tydeliggøre på LinkedIn på adskillige måder:

A) Brug din fagbog som profilbillede, sådan som stresscoachen Camila Pearl gør med sin bog om stress, og musikeren Peter Abrahamsen gør med den biografi, jeg har skrevet om ham. Der skal dog være et portræt på forsiden af bogen, ellers bryder det med LinkedIns regler.

B) Læg en fortællende illustration ind som coverbillede bag din profil. Det kan være noget fra din bogforside, måske en række covers, eller det kan være et genrebillede, som skaber associationer i en retning, du ønsker din læser. Sørg blot for, at billedet tilføjer en visuel vinkel på dit forfatterskab. Nogle forfattere vælger at genbruge såvel portrætfoto som baggrundsbillede på andre sociale medier for at styrke genkendelsen over flere platforme.

C) Udfyld fanebladet “Publications” med en beskrivelse af indholdet af dine bøger, ikke kun titlen. Hvert ord, du skriver, bliver søgbart og kan netop gøre, at du bliver fundet som den næste foredragsholder/oplæser ved et arrangement.

D) Synliggør dine produktioner, sådan som Jan Felland gør med såvel boguddrag, forsider og andre fysiske manifestationer af sine mange publikationer.

3. Forsyn dine followers på Facebook

Du kan oprette en privat PROFIL som forfatterprofil, og du kan tilføje en funktion, som gør, at fans kan følge dig uden at være ven med dig. Men bemærk, at hvis du får for mange venner i Facebooks øjne, vil Facebook anse dig for at være en såkaldt offentlig person og bede dig ændre profilen til en forfatterSIDE. Bemærk også, at hvis du bruger en privat profil til kommercielle opslag såsom at sælge din bog, bryder du også med Facebooks regler, hvilket kan betyde, at din profil bliver lukket ned. En forfatterSIDE rummer andre muligheder, blandt andet kan du promovere/booste opslag mod betaling, du får statistikindsigt, og du kan lave annoncekampagner. Og du får en Køb-knap, hvor du kan lægge et link til en forudbestilling eller den færdige bog.

Du kan også oprette en side for din bog, men husk, at den skal vedligeholdes, også længe efter at bogen er udkommet og du er i gang med de næste.

Endelig er der en tredje mulighed, nemlig at du i stedet for at knytte læserne an til dig som person vælger at drive en GRUPPE, som forholder sig til emnet for din bog. Her må du huske, at du kommer til at bruge tid på at styre en sådan gruppe, men at du omvendt har adgang direkte til din kernelæser.

Hvis du skal ”se pæn ud” på Facebook, kan du genbruge cover-billedet som nævnt under LinkedIn-profilen. Personligt skifter jeg dog hellere mit cover-billede ud jævnligt, fordi det på Facebook registreres som en opdatering, altså som et opslag, der også kommer ud til dine followers. Dit profilportræt kan i en periode også være din bogforside, men jeg anbefaler, at du får taget nogle professionelle billeder af dig selv, som du bruger på tværs af SoMe-platformene. Husk til slut at udfylde din ”Om-side” – her kan du linke til din blog/hjemmeside for bogen, du kan give nogle stamoplysninger, også om hvornår du regner med, at bogen udkommer – og ikke mindst kan du skrive, hvor man kan forudbestille den.

4. Spred kendskabet til dit forfatterskab gennem netværkets netværk

Og så er det ellers med at engagere og motivere dine followers til at læse dine opslag og dele dem: pointen er jo, at kendskabet til dit forfatterskab spredes gennem netværkets netværk, men kun, hvis du laver nogle opslag, som dit netværk af followers har lyst til at dele videre. Så snart du har et udkast til en forside, kan du poste det, ikke mindst for at høre nogle reaktioner på, om bogomslaget aflæses positivt af dine kommende læsere. Fortæl løbende om din skriveproces, spørg dine krimi-followers om råd til for eksempel, hvor en biljagt skal foregå i et bestemt område, og vis, at du kender stofområdet for din fagbog ved at dele vigtige links til artikler, de også kan få nytte af. Husk at indsætte et foto, en illustration eller en video, da visuelle elementer gerne deles.

Langvarig kontakt: De sociale medier er ikke et sted, hvor du bare står med en megafon og råber dit budskab ud, sælger i hvert eneste opslag og anpriser din bog og dit forfatterskab. En sådan stemme vil hurtigt blive trættende at høre på. Forestil dig bare at møde en sådan forfatter i den fysiske virkelighed – i løbet af få minutter vil du få kvalme over hele tiden at blive påduttet en vare. Med andre ord: hvis du som forfatter skal knytte forbindelse til din læserskare, må du møde dem, hvor de er, også på de sociale medier, og tale med dem, som hvis du mødtes med dem fysisk. Vær troværdig – vær dig selv!