Erfaren forfatter udgiver på forlag og i eget regi

Erfaren forfatter udgiver på forlag og i eget regi

Forfatter Kristoffer Flakstad er velbevandret i forlagsverdenen. Ikke alene er hans to første bøger udkommet på hhv. Politikens Forlag og Gyldendal; han har også i flere år arbejdet som forlagsredaktør og ghostwriter. Nu er hans tredje bog udkommet – denne gang i eget regi.

Generelt, Selvudgivelse, Viden om | Anne Sofie Kirketerp

Moderne teknologi og sindrige distributionsmetoder har gjort det nemmere end nogensinde før at udgive bøger uafhængigt af de klassiske forlag. Traditionel udgivelse har på ingen måde mistet sin popularitet; de forskellige former for udgivelse eksisterer derimod side om side og tilbyder forfatterne en helt ny og bred vifte af muligheder. Udgivelsesformerne supplerer på mange måder hinanden, og flere og flere forfattere vælger bevidst klassisk eller uafhængig udgivelse afhængigt af hhv. emne, timing og ønsket om selvbestemmelse og frihed. Dette er tilfældet for eksempelvis BoD-forfatter Kristoffer Flakstad, som tidligere har udgivet på store klassiske forlag. Nu er hans tredje udgivelse, biografien Pensak, netop udkommet via BoD. I dette interview fortæller han om sine erfaringer med de forskellige former for udgivelse.

Udgivelser:

Turen Går Til England & Wales (Politikens Forlag, 2016)
Skjoldungen (Gyldendal, 2017)
Pensak (Bod, 2018)

Hvorfor faldt dit valg på uafhængig udgivelse?

Der var faktisk ret stor interesse for min biografi på flere af de store forlag, men de troede ikke på den kommercielt. Jeg snakkede med et par mindre forlag, og de ville have støtte eller fondsmidler for at udgive den, og det var jeg ikke interesseret i. Jeg har selv arbejdet i forlagsbranchen i mange år, så jeg vurderede at jeg ville få mere ud af at udgive bogen selv.

Var der en grund til at du valgte at udgive netop denne titel selv og dine andre titler via traditionelle forlag?

Jeg er tilknyttet Gyldendal og Politikens Forlag som forfatter og ghostwriter og vil nok også i fremtiden primært arbejde for de to forlagshuse samt andre af de store forlag. Jeg er faktisk ved at lande en aftale om et bogprojekt på et tredje forlag netop nu. Men jeg var som sagt ikke interesseret i at betale et mindre forlag for at udgive bogen. Det var mit ønske, at udgivelsen skulle komme så hurtigt som muligt. Den omhandler den tidligere danske ambassadørfrue og senator Pensak Howitz, som er 79 år og har et skrantende helbred. Derfor var det vigtigt, at bogen kunne nå at komme hurtigt og ikke om et halvt eller et helt år.

Hvilke forskelle har du lagt mærke til ift. at udgive hhv. selv og på et forlag? Hvilke fordele er der forbundet med det?

Man kan styre tiden bedre selv, når man udgiver selv. Der er mange forretningsgange, som man kan springe over. Det har eksempelvis været både sjovt og spændende for mig at tale med grafiker Ida Holm om omslaget og sikre at det blev, som jeg gerne ville have det. På et større forlag er der naturligvis både sparring med redaktør og meget andet, som man ikke får med, når man udgiver selv – med mindre, man køber sig til ydelsen. Det savnede jeg, for jeg er vant til at få god sparring.

Bild

Kristoffer Flakstad

Kristoffer Flakstad (f. 1977) er journalist og forfatter. Han leverer rejsereportager til Politiken, Berlingske og Jyllands-Posten og kommenterer norsk politik for bl.a. TV2 NEWS. Hans seneste bog, biografien Pensak, udkom i november 2018 via BoD.

Læs mere om Kristoffer Flakstad her. her.


Om bogen


Pensak handler om den tidligere ambassadørfrue og senere Thailandske senator Pensak Howitz’ højst usædvanlige liv og bygger på samtaler imellem hende og Kristoffer Flakstad igennem de seneste tre år.

Bogen fortæller hendes fascinerende og til tider dramatiske livshistorie, der omfatter krig, attentatforsøg og nødhjælpsarbejde. Samtidig tegnes et portræt af Thailand og de tætte bånd til Danmark.

Bogen kan bl.a. købes her.

Mener du, et der er forskel på, hvordan hhv. selvudgivere og forfattere, der udgivet via traditionelle forlag bliver betragtet? Har du selv mærket det, fx i forbindelse med kontakt med læsere eller medier?

Ja, jeg mener stadig, der er en klar tendens til, at forfattere, der kommer på et forlag, blåstemples, og at en bog, der er selvudgivet er dårlig litteratur. Måske er det tippet lidt de senere år – og det burde det i hvert fald. Jeg kunne godt havde udgivet min biografi om Pensak Howitz på et forlag, men det var jeg som sagt ikke interesseret i med den her bog. Det var vigtigere at den udkom, end hvor den udkom.

Hvilke tips eller råd om udgivelse og markedsføring vil du give andre forfattere?

Det er svært at give konkrete råd, for udgivelserne er så individuelle og forskellige. Er det digte? En fagbog? Eller en personlig erindringshistorie? Uanset er mit råd dog, at man skal afsætte rigtig godt med tid til PR-arbejdet, for det koster timer at skrive en god pressemeddelelse og finde frem til de rette journalister og redaktioner. Gå i gang med at tænke i vinkler så tidligt i processen som muligt. Det er svært at få gode ideer 5 minutter i lukketid. Tænk grundigt over: Hvilke muligheder har jeg? Hvilke historier kan jeg gå ud med? Har jeg måske en særlig lokal historie til et lokalt medie? Eller en overraskende nyhed? Og så skal man blive ved med at poste på Facebook og andre SoMe. Det kan måske virke som at skyde med spredehagl, men jo flere man kan nå ud til, jo bedre.

Kan du forestille dig at udgive flere bøger uafhængigt af traditionelle forlag?

Det vil jeg bestemt ikke afvise. Jeg synes der er kommet et fint resultat ud af det, og det er sjovt at stå for eksempelvis markedsføringen selv. Der er noget at kæmpe for, når man udgiver helt selv, og jeg har været heldig at få en hel del omtale af min bog allerede, så jeg er ret godt tilfreds.

  1. Stig Colbjørn Nielsen på 29.12.2018, 13:33 :

    Helt enig, er selv i samme position, handler på samme måde. Der, hvor det stadig er “op ad bakke” ved fx at udgive på BoD, er i markedsføringen. Denne hæmmes ofte svært af en udbredt negativ holdning til bøger og e-bøgrr udgivet på denne måde. Løsningen ligger udviklingdmæssigt lige for. BoD kan som en blandt andre tilvalgsservices fx opbygge et netværk eller nogle etablerede kanaler” til nøglepersoner på et udvalg af medier, mådke supplere med gode annonceagtalet alene eller sammen på udvalgte, relevante medier etc.

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort.

Disse HTML koder og attributter er tilladte: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>