Hybridforfattere – internationalt

Hybridforfattere – internationalt

Forfattere fra Sverige, Finland, Tyskland og Frankrig udgiver deres værker såvel i eget regi som på traditionelle forlag. Her deler fire af dem deres erfaringer.

Markedsføring, Selvudgivelse | Anne Sofie Kirketerp

I vores første blogindlæg om hybridforfattere talte vi med Kristoffer Flakstad, biografi- og rejselitteraturforfatter om, hvilke fordele der er forbundet med at udgive såvel på traditionelle forlag som i eget regi.

I dette blogindlæg har vi talt med flere forfattere fra fire forskellige lande: Sverige, Finland, Tyskland og Frankrig. Og de er enige om én ting: der er mange fordele forbundet med at være hybridforfatter!

SVERIGE

Annika Koldenius er forfatter, oversætter og litteraturanmelder på bl.a. Borås Tidning og kommunikatør på Göteborg Universitet. Hun har tidligere udgivet bogen “Vi var altid forberedte”, som er en bevægende, personlig beretning om sorg.

Annika Koldenius har desuden siden 2013 været en del af dommerpanelet bag Borås Tidnings Lilla Debutantpris, som er en novelle-konkurrence for unge.

Du har tidligere udgivet på et traditionelt forlag, men besluttede dig for selv at udgive din digtsamling. Hvad er de største forskelle på uafhængig udgivelse og udgivelse på et klassisk forlag?

Den største forskel er, at det går meget hurtigere at udgive selv og at man selv er ansvarlig for hele udgivelsesprocessen. Min bog blev lavet i løbet af mindre end en uge, inklusive upload af bogfilerne via myBoD, fordi digtene allerede var færdige. Samtidig skal man selv sørge for, at manuskriptet bliver redigeret professionelt og gøre sig tanker om marketingstrategien. Man bør altså nøje overveje, hvornår og hvordan man udgiver og markedsfører sin bog. Hvis man har en klar forestilling om, hvordan fx bogomslaget skal se ud, og ikke har lyst til at gå på kompromis, så er selvudgivelse fantastisk!

Hvis du selv udgiver din bog, er det meget vigtigt, at du netværker og udveksler erfaringer og idéer med andre. Jeg havde en række venner og andre personer, som jeg talte med om mine idéer, markedsføringsprocessen, bogudstyr, præsentation, og bogblok- og omslagsdesign. På den måde lærte jeg en masse om hele udgivelsesprocessen: lige fra opsætningen af teksten, valget af skrifttyper, korrekturlæsning, de forskellige papirtyper osv. Alt det er noget, jeg kan trække på i fremtiden.

TYSKLAND

Marah Woolf, , som også er kendt under sit andet pseudonym Emma C. Moore, er en succesrig fantasy- og ungdomsbogforfatter. Hun har udgivet en lang række bøger i eget regi såvel som på flere forlag såsom Dressler og Oetinger.

Ikke blot antallet af udgivelser, men også de mange priser, Marah Woolf har vundet for sin litteratur, vidner om, hvor meget hun elsker at skrive: fx vandt hun i 2013 den første indieforfatterpris på bogmessen i Leipzig. De to følgende år vandt hun med henholdsvis „BookLess“ og „MondSilberLicht“ LovelyBooks-læserprisen i kategorien Fantasy.

Hvad er grunden til, at du udgive nogen bøger på traditionelle forlag og andre i eget regi som selvudgiver?

Nogle af mine bogidéer vil jeg helst udgive på et forlag fremfor som e-bøger, simpelthen fordi de vil gøre sig bedre i den klassiske boghandel. Indtil videre har det dog været vores strategi at forsøge at gøre læserne i boghandlen nysgerrige på min oprindelige genre, romance-fantasy, inden vi kaster os ud i noget nyt. Mange læsere er ikke specielt eksperimenterende og skifter ikke så hurtigt til en ny genre. Jeg har også selv læsefaser, hvor jeg i måneds- eller sågar årevis helst vil læse bøger inden for en bestemt genre. Sådan noget bliver man som forfatter nødt til at tage hensyn til.

Det er også mit indtryk, at e-bogslæsere er en gruppe, som læser rigtig meget og sluger en masse bøger, mens papirlæsere snarere er nydelseslæsere. Disse to grupper af købere er meget forskellige, og det er noget man bør være opmærksom på. Jeg kommer aldrig til at flytte alle mine læsere over i den klassiske boghandel, ligesom nye læsere ikke lige pludselig alle sammen læser e-bøger. I grunden skal man altså skrive og markedsføre til to forskellige markeder.

FRANKRIG

Gally Lauteur tilhører en generation af digitalt velbevandrede forfattere. Hun og hendes ungdomsfiktion blev opdaget på internettet, og hendes første roman “Kald mig ikke snehvide” overbeviste på kun et par måneder mere end en million læsere, inden den blev udgivet på Hachette Romans (2017).

Hendes roman “Askepots dæmoner” vandt førstepladsen på websitet Fyctia (Hugo Roman) – ikke blot på grund af hendes enorme popularitet blandt læserne, men også grundet hendes humor og usædvanlige udlægning af eventyret.

Mener du, at der er forskel på, hvordan hhv. selvudgivere og forfattere, der udgiver på traditionelle forlag, bliver betragtet? Har du selv mærket det, fx i forbindelse med kontakt med læsere eller medier?

For mine læsere er det ligegyldigt, om jeg udgiver som uafhængig forfatter eller på et traditionelt forlag, fordi der for mine bøgers vedkommende i begge tilfælde er kræset lige meget for manuskript og omslag.

Bogmarkedet er imidlertid kæmpestort, og det er svært at skille sig ud fra de andre, når der endnu ikke er nogen, der kender én. Som selvudgiver er du selv ansvarlig for at markedsføre din bog og dig selv som forfatter og skabe den nødvendige opmærksomhed. Personligt benytter jeg mig af forskellige social media-kanaler og en blog. Min målgruppe er relativt ung, bruger internettet meget og søger primært informationer om nyheder inden for bogverdenen her frem for i pressen. Men hvis man én gang har været i tv eller i en landsdækkende avis, kan man naturligvis nå ud til endnu flere læsere.

FINLAND

Sara Medberg er teolog og doktorand i kirkehistorie. Hendes historiske romaner behandler hendes videnskabelige forskningsemne – pigers opdragelse i det 18. og 19. århundrede – fra et litterært perspektiv.

Sara Medberg tilhører den svensktalende minoritet i Finland og har udgivet bøger på såvel svensk som finsk. Hendes tre første romaner er udgivet via BoD, mens hendes seneste titel et udkommet på et af de største forlag i Finland, “Otava”.

Hvilke tips vil du give andre uafhængige forfattere?

Det er inspirerende og sjovt at skrive, men det er vigtigt, især som uafhængig forfatter, at arbejde disciplineret. Målet bør være et manuskript , der er kræset omhyggeligt for, og en bogudgivelse, der er planlagt ned til mindste detalje. I forbindelse med mine romaner var det vigtigt for mig først at skabe mig et overblik over det samlede projekt og derefter arbejde med de enkelte dele.

Man skal fx skabe en balance mellem dialogerne i romanen og selve historien, ligesom redigering og korrekturlæsning også er super vigtigt! Udformningen af bogomslaget er også et væsentligt aspekt, fordi det giver et uhyre vigtigt førstehåndsindtryk og idé om indholdet. Mit omslag til “Holhokki” er fx en modeplakat fra et kvindeblad fra begyndelsen af det 19. århundrede. Hvis man godt kan lide at skrive, skal man ikke lade sig slå ud af tvivl eller kritik, men lære af de gode råd. Hvis man har en god idé, som man ønsker at realisere, er det bare med at komme i gang!

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort.

Disse HTML koder og attributter er tilladte: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>