Mod horisonten

Mod horisonten

Nogle af de mest succesfulde bøger, der udgives hos BoD, bliver skrevet af forfattere, der har en særlig viden om og indsigt i et emne. Thomas Veber har omsat sin omfattende viden om, og erfaring med, sejlads i hele verden til bogform.

Spotlight | Jeanette Teglgaard

Vil du fortælle os, hvordan ideen til dine bøger opstod? Hvilken idé ligger bag bogprojekterne?

Jeg har altid drømt om at skrive en bog, men jeg har også været bange for Jante-loven. “Hvordan skal en IT-nørd tro, at han kan skrive en bog?”

Det var derfor jeg startede med “Slusehåndbogen”. En fagbog for sejlnørder om hvordan man sejler ned gennem Europas floder og kanaler fra Østersøen til Middelhavet. Det var et meget smalt område, og måske netop derfor fik den en masse succes og bruges nu også som lærebog.

Den første udgave var enormt amatørmæssig, men den gav mig den selvtillid som skulle til for at fortsætte med at skrive. “Slusehåndbogen”, som nu også er oversat til svensk, har solgt godt og den seneste udgave som netop er udkommet er enormt professionel.

Hvordan har du selv opnået den viden, som du formidler i dine bøger?

Ofte skriver jeg ud fra personlig erfaring, men hvor den ikke er tilstrækkelig researcher jeg og får hjælp fra eksperter og organisationer.

Thomas Veber 659x560

Bogforum

Du kan møde Thomas Veber fredag d. 10. november kl. 11.00 på BoD’s stand på Bogforum.

Du kan læse hele BoD’s spændende program her.

I “Hold kæft og rejs” interviewede jeg en række eventyrere og trak også på deres erfaringer og ekspertise. Alle jeg kontaktede i den forbindelse sagde ja til at være med, og det giver jo projektet en dejlig modvind.

Kan du nævne noget specielt eller særligt indenfor skriveprocessen, du ikke kommer til at glemme?

Man kan ikke skrive selv, der er nødt til at være andre som kigger på det med friske øjne – gerne flere gange. Jeg har været med i en skrivegruppe og deltaget i flere skrivekurser. Det netværk jeg har fået gennem dette, har været uvurderligt. Ikke kun på det personlige plan, fordi det har givet nye venner og jeg derigennem mødte min redaktør, men også på det faglige plan.

Mockup_Slusehåndbogenneu

Slusehåndbogen

Thomas Veber har i oktober 2017 netop udgivet en opdateret og udvidet udgave af Slusehåndbogen.

Hvor lang tid gik der fra idéen til de færdige bøger blev udgivet?

Normalt har det taget mig omkring et år for en bog. Det er tiden for at skrive, et par runder hos min redaktør, korrektur, layout og tryk (som heldigvis både er let og hurtigt gennem Books on Demand).

Nu hvor jeg kan skrive på fuld tid, og ikke behøver at bruge otte timer hver dag på mit arbejde, kan jeg blive klar på et par måneder. Mit seneste projekt er “Mod en ny horisont”. Bogen er en samling af saltholdige historier fra verdenshavene.

Overskuddet går til de ramte efter orkanen Irmas hærgen i Caribien. Projektet startede i starten af september og forventes klart i slutningen af oktober. Altså cirka to måneder.

Det kan kun lade sig gøre, fordi der er så mange som bidrager og fordi jeg ikke har fast arbejde. Der er mere om non-profit projektet her.

Bogomslaget har stor betydning for en bog og kan være en af de væsentlige udfordringer for en uafhængig forfatter. Hvordan foregik din proces omkring valg af omslag?

Netop fordi omslaget er så vigtigt har jeg betalt en grafiker for at lave omslag. Bagefter har jeg dog indset, at man ikke kan få hvem som helst til det. Det kræver erfaring at lave et ordentligt, sælgende bogomslag.

“Wauw, et flot omslag,” har jeg tænkt når jeg har fået det. Men fordi en grafiker kan lave en flot reklame er det ikke det samme, som at han kan lave et sælgende bogomslag. Det kan være flot men ikke sælgende. Det er noget jeg skal arbejde meget mere med i fremtiden.

Hvad er du mest stolt af ved dine bøger?

Selvom jeg selvudgiver, er bøgerne stadig enormt gennemarbejdede. Jeg betaler professionelle for redaktør, korrektur, omslag, layout mm. Det koster nogen kroner, men det er vigtigt for at bogen skal blive god og være gennemarbejdet. Jeg har lavet bogen selv, men det er alligevel et professionelt resultat – nogle gange bedre end bøger fra et “etableret” forlag.

Markedsføring er endnu en af de udfordringer som en uafhængig forfatter skal arbejde med. Hvordan har du planlagt markedsføringen af dine bøger?

Jeg opdeler markedsføringen i to dele: På min blog www.thomasveber.dk og via mit nyhedsbrev har jeg kontakt med mine læsere. Her får jeg god feedback og kommentarer, som gør mit arbejde både sjovere og bedre.

Mange læsere af min blog hjælper mig også med markedsføringen. Det er f.eks. hjælp med kontakter, journalister og foredrag.

Jeg laver ikke direkte markedsføring på min blog, for det er kontakten med læserne for værdifuld til – det er netværket omkring den som er vigtig. Indirekte bliver det også markedsføring.

SkibTV_klein

Mod en ny Horisont

I november 2017 udgiver Thomas Veber bogen: “Mod en ny Horisont”. Overskuddet fra bogen går til ofrene fra Orkanerne Irma og Maria i Karibien.

Du kan læse mere om projektet og forudbestille bogen her.

Jeg laver ikke direkte markedsføring på min blog, for det er kontakten med læserne for værdifuld til – det er netværket omkring den som er vigtig. Indirekte bliver det også markedsføring.

Via Facebook- og Google-annoncer laver jeg rent salg. Det er en god idé at sætte sig ind i hvordan det fungerer, for trykker man bare på knappen “Boost mit indlæg” sker der ikke nær så meget, som hvis man arbejder med målgrupperne.

I det hele taget kan jeg takke min blog for den fremgang jeg har haft. Det var nok ikke blevet til artikler i bl.a. Jyllands Posten, Extra Bladet, Fyns Amts Avis, Viborg Folkeblad eller medvirken i TV2, radio og en række fagblade, hvis det ikke havde været for den.

Mockup_Canallocks

Engelsk oversættelse

Canal Locks“. Den første udgave af Slusehåndbogen er også oversat til engelsk.

Hvilke tips eller råd om udgivelse og markedsføring ville du give andre forfattere?

Lav en blog og opdater den mindst en gang om måneden. Brug ikke bloggen til at sælge fra, men brug den til at skabe kontakter. Det er overraskende hvad der pludselig dukker op i indbakken fordi man har blogget om noget.

Hvad er dit ekspertområde? For mig er det eventyr og sejlads. Men selvom man skriver fiktion er der stadig et tema som binder dig sammen med dine læsere. Måske er det stedet historierne foregår? Aldersgruppen? En social status? En bestemt måde at se på livet?

Og så et mere lavpraktisk: Jeg har altid et eksemplar af min seneste bog i tasken. Man ved aldrig hvem man tilfældigvis møder i toget eller i en arbejdssammenhæng.

Vær ikke nærrig med at give bøger væk. Den omtale og hjælp som et eksemplar til den rigtige person kan give, kan være meget værd.

Har du planer om at skrive flere bøger?

I Maj 2016 opsagde jeg mit job som IT-chef for at leve af at skrive. Siden da har jeg forsørget mig ved at skrive bøger og artikler. Jeg er endnu ikke oppe i en hel månedsløn, men med lave udgifter klarer vi os ind til videre. Min idébank er stor, og de næste titler er allerede på trapperne.

Foruden  “Mod en nye horisont – danske langturssejlere åbner skattekisten” som udkommer i november 2017, så har jeg planlagt en bog med arbejdstitlen: “Et år uden sko – fra pacelhus til palmestrand” – Kan man hive sine børn ud af skolen og for 8.000,- kr. om måneden sejle til Caribien og tilbage igen i en 30-fods sejlbåd?