Hyggespreder og hobbybogsforfatter

Hyggespreder og hobbybogsforfatter

Erik Rønholt har skabt sig et navn som hyggekonsulent, foredragsholder og forfatter til en lang række hobbybøger. Siden 1984 har han udgivet 31 bøger på både traditionelle forlag og via BoD. Hans bøger begejstrer små og store legebørn i massevis. Her fortæller han bl.a. hvilke markedsføringstiltag, der har gjort en forskel for salget.

Spotlight | Anne Sofie Kirketerp

Hvordan er du endt med at skrive netop hobbybøger?

Jeg har i mange år beskæftiget mig med alt, der minder om at klippe, klistre, folde, lege og spille. Siden 1984 har jeg skrevet en lang række hobbybøger, og mange af dem har noget med papirfoldning (origami) at gøre, f.eks. “Papirfoldning” (1990), “Leg med papir” (1993), “Papirfly” (1995), “Nemme foldede dyr” (2006), “Papirfly” (2012 – ny udgave, som også er kommet på tysk) og “Papirbåde” (2013). Ja – og så “Toiletpapirfoldning” (2013).

Ideén til det bogprojekt fik jeg, da jeg på nogle hoteller havde set, at stuepigen havde foldet en lille spids på toiletpapirrullen. Det virkede egentligt meget hyggeligt, og så begyndte jeg selv at folde denne spids, men det greb jo hurtigt om sig, så jeg efterhånden havde en masse forskellige modeller, som jeg foldede på alle mulige toiletter. Så var der jo ikke langt til at skrive en lille bog om emnet.

Hvor lang tid gik der fra idéen til bogen blev udgivet?

Det gik ret hurtigt. Selvfølgelig gik der nogle måneder, hvor jeg fandt på foldningerne (al research foregik på toilettet), men da jeg først gik i gang, tog det højst to måneder, inden jeg stod med det færdige produkt. Jeg laver selv layout og opsætning af mine bøger (jeg bruger InDesign, Illustrator og PhotoShop), og lige som jeg kan være meget doven, kan jeg arbejde myreflittigt, når jeg er grebet af noget.

Bild

Forfatteren

Erik Rønholt har skabt sig et navn som hyggekonsulent og forfatter til en lang række hobbybøger. Bøgerne, som er udkommet på både traditionelle forlag og på hans eget forlag Cornelia via BoD, tæller titler som "Papirfly", "Den Store spillebog", "Have- og skovtursspil", "Familiens bog om lege og traditioner" og mange andre. Erik Rønholt er også foredragsholder og bliver jævnligt booket til at afholde arrangementer med origami, æskefoldning, papirfly, juleklip m.m. på bl.a. biblioteker og museer .

Læs mere på forfatterens hjemmeside

Hvornår begyndte du at gøre dig tanker om at markedsføre din bog? Allerede imens den bliver til, eller først når den er udkommet?

Jeg tænkte nok på det under processen, men først rigtigt, da bogen var en realitet.

Hvordan planlægger man markedsføringen af en bog? Findes der en bestemt opskrift, ellerer det meste kommet hen ad vejen?

Med mine sidste mange bogudgivelser er markedsføringen næsten kommet af sig selv, idet bibliotekerne har været min hovedaftager. De kan altid bruge gode, pædagogiske hobbybøger, og biblioteksverdenen er så forholdsvis lille, at de kender mit navn og ved, at mine bøger altid har været populære. Anderledes med “Toiletpapirfoldning”. Det er ikke en typisk biblioteksbog. Den er kun på 24 sider, uden farver og i et lille format (17×17 cm), og min tanke med den var, at jeg ville holde prisen så lav (50 kr.), at folk spontant købte den som en værtindegave, mandelgave etc., så med markedsføringen måtte jeg tænke lidt kreativt.

Først og fremmest måtte jeg have noget presseomtale. Jeg er rodet ind i mange forskellige ting i lokalområdet, så jeg har et godt forhold til de lokale aviser (HaslevPosten, FaxeBugten, Sjællandske og Dagbladet), og de syntes åbenbart, at det at folde toiletpapir var noget særligt, så jeg fik fin omtale i disse medier. Jeg fik bogen lanceret som “årets mandelgave”. Jeg tror titlen og det specielle emne var noget der blev lagt mærke til, og jeg sendte også et eksemplar til regionalradioen, P4-Sjælland, og de havde mig inde i en eftermiddagsudsendelse, hvor jeg blev interviewet om bogen.

I perioden lige omkring udgivelsen var jeg en del gange gæst i TV2 Frihuset, hvor jeg fortalte om papirfly, juleklip, kortspil og mange andre ting, og der lykkedes det mig at få Peter Tanev til at nævne, at jeg havde skrevet bogen “Toiletpapirfoldning” og holde den op foran kameraet. Gratis tv-reklame er jo noget, man ikke engang tør drømme om. Tilsvarende har et par af mine andre bøger fået sneget sig ind i billedet i diverse tv-udsendelser.

Endelig kan jeg nævne, at jeg har reklameret på Facebook, hvor mine venner har været flinke til at dele videre til deres venner.

Kan du nævne noget særligt i forbindelse med markedsføringen af din bog, du ikke kommer til at glemme? Hvilken positiv feedback kan du huske i den sammenhæng?

Min gode boghandler i Faxe solgte en del eksemplarer af bogen, og året efter bogudgivelsen, altså i 2014, fik han formidlet, at den kom med i boghandlerkæden Konturs julekatalog – igen som “årets mandelgave”. Det gav en ny opblomstring i salget. Med hensyn til feedback: jeg har fået mange positive reaktioner på bogen (undtagen af min egen datter, som er meget litterær og nærmest syntes, det var pinligt, at hendes far skrev en bog om toiletpapirfoldning).

Hvilke råd om udgivelse og markedsføring vil du give andre forfattere?

Det er svært at give gode råd, for det er ret individuelt, hvordan det skal gøres; men al omtale, specielt presseomtale, er vigtig. Lokale og regionale aviser skriver gerne om noget, der er lidt usædvanligt. Det bedste er at troppe op på redaktionen med en bog og få en lille sludder om projektet, så journalisten skriver et stykke og måske tager et billede. Man kan også sende en pressemeddelelse, men her er der to ting, der er vigtige: for det første skal man altid sende et billede med (i en god opløsning); for når man sidder og bladrer i en avis, er det først og fremmest billederne, der vækker læserens nysgerrighed. For det andet skal pressemeddelelserne ikke være for lange. Aviserne tager helst pressemeddelelser, som de ikke skal forkorte eller redigere i. Jeg gør nogle gange det, at jeg vedhæfter to pressemeddelelser – en kort og en længere, så kan de selv vælge, hvad de har plads til og lyst til at bringe, uden at de skal redigere for meget.