Filt og Farver

Filt og Farver

Kunsthåndværker og forfatter Mette Østman har udgivet to smukke bøger om at arbejde med filt. Bøgerne er udgivet på flere sprog, og er skrevet for at imødekomme et behov hos kursister og andre, der arbejder med filt. Billeder og design er en vigtig del af processen i Mette Østmans skrive- og udgivelsesproces. Her fortæller hun om arbejdet bag bøgerne.

Spotlight | BoD

Hvordan er du kommet i gang med at skrive om netop dette emne?Jeg har lavet filt i mange år, og er stadig vild med farverne og formgivningen. Jeg er også fascineret af uldens evne til at filte og med muligheden for at styre processen. Jeg filter blandt meget andet lamper og boligting.

De seneste 10-12 år har jeg filtet på mere end hobbyplan, men ikke nok til at leve af det. Jeg har undervist i foreninger, på højskoler og i Filtlaboratoriet, som er et værksted, jeg deler med to andre filtmagere.[/vc_column_text]

Hvilken idé ligger bag dine bøger?
Mange kursister efterspørger vejledninger i håndværket, men der fandtes ikke rigtig noget, som viste hele processen i enkelte produkt.

Sammen med en anden filtmager, der hedder Charlotte Buch, har jeg så fundet frem til konceptet i e-Filts bøger, nemlig en grundig guide med mange billeder – en slags komplet opskrift med masser af bonusinfo, der uddyber håndværket.

Som mange andre kunsthåndværkere har jeg grublet over, hvordan man kan skabe økonomisk råderum med sit håndværk, så der kan blive tid og råd til alt det, som man ikke tjener penge på. Svaret var bøger. Der går dog nok nogle år før den investering giver overskud.

Arbejder du inden for det område, du skriver om?
Jeg er uddannet pædagog og arbejder med formidling af pædagogik på emu dagtilbud (Elektronisk Mødested for Undervisningsverdenen. red.). Jeg har ikke nogen formel uddannelse i filtning, for sådan en findes ikke i Danmark, men har uddannet mig på mange kurser, både herhjemme og i udlandet.

[/vc_column]
Bild

Forfatteren

Forfatteren Mette Østman er passioneret kunsthåndværker. Hun blev opmærksom på, at kursisterne på filtningskurser både hjemme og i udlandet efterspurgte bøger om filtning, og gik i gang med at udarbejde bøgerne selv!

Du kan læse mere om Mette Østman på hendes

hjemmeside

[/vc_row]

Der findes ikke en uddannelse til filtmager i Danmark, og på de tekstile uddannelser fylder filten desværre meget lidt. Man skal, i hvert fald på nuværende tidspunkt, selv opsøge håndværket eller være heldig at have en lærer, der vil undervise i det. I folkeskolen er filtning en mulighed i faget ‘håndværk og design’.

Hvor lang tid gik der fra idéen til den færdige bog blev udgivet?
Hele processen har været en gang på trædesten. Vi startede for 2½ år siden. Den allerførste ide til en bog var en e-bog, som jeg lige ville lave i et snuptag i et iPad bogprogram. Charlotte havde gennem tiden lavet mange små vejledninger, som sammen med mine ideer kunne formidles som e-bøger.

Det lød rigtig let, og flere tanker var der faktisk ikke bag selve udformningen. Jeg havde dog undersøgt, at der ikke allerede fandtes et hav af opskrifter på markedet.

Siden har jeg dog måttet lære meget nyt. InDesign (IT-designprogram fra Adobe. red.) er nok det vigtigste, men også her har trædesten været nyttige, for jeg har lært nyt, efterhånden som behovet er opstået. I Odense findes et kulturhus med et kompetent mediegrafisk værksted, Kulturmaskinen. Jeg har fået meget hjælp hos dem.

En anden erfaring er, at e-bøger ikke kan stå alene. Vores kan i hvert fald ikke. Folk vil gerne have en bog i hånden.

Hvornår begyndte du at gøre dig tanker om markedsføringen?
Når man ikke har prøvet bogudgivelse før, og når man skal gøre det selv, må problemerne løses, når man opdager dem.

Vi vil gerne have at læserne finder bogen, og derfor må vi finde de steder, hvor læserne ’kommer’. I tilfældet med filt, så kommer læserne, der hvor de skal købe materialer, så der vil vi også gerne være. Vores bøger skulle derfor være i forhandlernes web-shops og omtales i deres nyhedsbreve. Det har været den mest bevidste strategi.

Vi har over tid samlet på navne, forhandlere og steder, hvor bøgerne kunne ligge godt, og dem har vi kontaktet en eller flere gange. Direkte kontakt er godt.

Meget er kommet lidt tilfældigt, og som selvudgiver uden startkapital, må det foregå i små bidder. En større koordineret kampagne kunne måske betale sig, men den skal jo startes.

Filt runde krukker_final

Kan du nævne noget specielt eller særligt inden for markedsføringen af din bog, du ikke kommer til at glemme?
Jeg havde sendt en række mails til USA, og der var ingen reaktioner. Jeg besluttede at ringe i stedet, og mailene blev da også fundet i effektive spamfiltre. Det var en banal, men vigtig erfaring, og bøgerne er siden kommet på hylden hos modtageren. Nu er anden sending ovenikøbet udsolgt!

Hvilke tanker ligger der bag valget af selvudgivelse?
Så kunne det lade sig gøre. Bogideen skulle afprøves, og den var ikke tænkt færdig fra starten.

Det var vigtigt at beholde rettighederne selv. Jeg kender flere forfattere til gode bøger, hvor der stadig er efterspørgsel, men bogen er udsolgt fra forlaget, der ikke vil genoptrykke. Det er jo for ærgerligt.

Fra starten var det også planen, at bøgerne skulle oversættes, for Danmark er et lille marked for ”nørdede” bøger. I udlandet er filtning mere udbredt, og der er flere mennesker. Jeg ville ikke være afhængig af et forlag, som jo har andre parametre for, hvornår en bog skal udgives og oversættes.

Der er dog både fordele og ulemper ved selvudgivelse – der er nogle boghandlere, der tror det er mere besværligt at have med at gøre, og Center for Undervisningsmidler accepterer kun bøger fra bestemte forlag i deres samlinger.

Jeg er blevet meget opmærksom på, at det er vigtigt med sparring både i forhold til til tekst og billeder. Til min næste bog vil jeg have professionelle øjne på materialet. BoD tilbyder sparring som tilkøbsydelser, og det vil jeg overveje.

Jeg vil også gerne en anden gang prøve at samarbejde med et forlag og få professionel sparring på hele processen, både bog, markedsføring og salg. Måske kan selvudgivelse føre til, at et forlag får øjnene op for bøgerne?

Hvilke tips eller råd om udgivelse og markedsførelse ville du give andre forfattere?  
Det har ikke været muligt for mig at adskille form og indhold i denne proces. Derfor var jeg nødt til at lave layout selv. Nu ved jeg mere om det, og kan en anden gang bedre overskue arbejdsgang og indhold.

Det kan være svært at se, hvor man har brug for hjælp, fordi man måske ikke kan forestille sig forskellen i det færdige resultat.

I min anden bog er det f.eks. en professionel fotograf, der har taget billederne. Han hedder Ard Jongsma og er superdygtig. Han har været meget hjælpsom, og hans evner – og gode kamera- gør en stor forskel i en billedrig bog som min.

Der er ikke mange bøger, der sælger sig selv, så man skal finde nogen der kan sælge dem, og som selv har fordel af det, gerne udover avancen.

Man skal ikke lade sig stoppe af spam-filtre.

Jeg er kommet med i et netværk af selvudgivere, NewPub, som jeg skal på Bogforum med. Det er et rigtig godt fagligt netværk med god og kompetent kollegial sparring. Som selvudgiver er det guld værd.

Man skal tro på sin ide, men andres øjne på produktet og skarp kritik er også nødvendigt.

Bild

Internationalt salg

Indtil nu har Mette Østman udgivet to bøger om filtning. Begge bøger er udkommet på dansk, tysk og engelsk. Sammen med Charlotte Buch har hun etableret e-filt.dk: et online univers med viden om - og inspiration til - at arbejde med filt.

Du kan læse mere om e-filt

på deres hjemmeside her

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort.

Disse HTML koder og attributter er tilladte: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>