Rockstjerne og børnebogsforfatter

Rockstjerne og børnebogsforfatter

Michael Kammeyer har en baggrund som professionel musiker i det internationale rockband Pyramaze. Nu har han også succes med sin fantasybog til børn, “Vennerne fra verdenstræet”. Læs her om hans kreative rejse.

Spotlight | Lisbeth Jensen

Hvordan kan det være, at du har valgt at skrive en fantasyroman for børn? Hvilken ide ligger der bag?

Bogen startede egentlig blot som nogle godnathistorier, jeg havde opfundet til min datter. Jeg var blevet en smule træt af at læse de samme bøger for hende igen og igen, og jeg havde et ønske om at fortælle hende en decideret fantasy-historie. Så jeg digtede videre på nogle figurer, som jeg allerede havde puslet lidt med tidligere.

Et par år forinden havde jeg arbejdet lidt på en tegneserie sammen med en illustrator fra Tyskland. Han var dog nød til at opgive projektet af personlige årsager, og tegneserien blev derfor droppet igen. Men jeg kunne ikke slippe mine figurer og den verden, som jeg havde arbejdet på, og disse blev så udviklet løbende, når mine datter skulle have godnathistorier.

En aften sagde hun til mig: ”Far, de er helt vildt gode, de historier – kan du ikke lave dem til en film?” Jeg måtte forklare hende, at det med en film nok ikke var muligt, men jeg blev meget glad for, at hun var så vild med historierne. Og det blev så startskuddet til at lave dem i bogform.

Hvor lang tid gik der fra idéen til den færdige bog blev udgivet?

Det tog vel cirka 18 måneder i det hele. Det sidste halve års tid gik dog, udover utallige gennemlæsninger og småkorrektioner, mest med at vente på – og godkende illustrationer.

Hvornår begyndte du at gøre dig tanker om at markedsføre din bog? Allerede imens den opstod eller først, da bogen var færdig?

Det kom sådan set lidt undervejs. Imens jeg skrev bogen, gjorde jeg mig mange tanker, om jeg ville prøve den ”gammeldags” vej og gå via et standardforlag, eller om jeg ville være selvudgiver. Og efterhånden som jeg fik mere og mere smag for ideen om en selvudgivelse, begyndte jeg selvfølgelig også at udtænke ideer til, hvordan jeg bedst kunne markedsføre bogen.

Vennerne fra verdenstræet
Bild

Forfatteren

Michael Kammeyer har en baggrund som professionel musiker i det internationale metalband Pyramaze. Perioden som komponist og tekstskriver i bandet inspirerede ham til at skabe historier, og han fik lyst til at udgive dem i bogform. Ligesom med musikken var det at skulle skabe noget nyt og spændende fra bunden hans drivkraft til at prøve sig selv af som forfatter. I midten af 2013 besluttede han sig for at gøre noget ved forfatterdrømmen. Det er indtil videre blevet til den anmelderroste fantasy-roman for børn "Vennerne fra Verdenstræet".

Læs mere på forfatterens hjemmeside

og på Facebook

Hvordan planlægger man markedsføringen af en bog? Findes der en slags trylleformular eller sker det meste af det tilfældigt?

Jeg mener ikke, at der er nogen decideret trylleformular. For mig har det været et spørgsmål om hårdt arbejde og nogle gode ideer til, hvordan man kunne bruge de sociale medier.
Så er man som selvudgiver selvfølgelig også afhængig af et godt netværk, hvor man kan gøre brug af ”mund til øre” princippet. Men alt i alt mener jeg det i høj grad er et spørgsmål om at have et ordentligt produkt. Hermed mener jeg, at bogen er støvsuget for fejl, og at den ser lækker ud. Læserne kan godt se, om de sidder med et stykke kvalitet i hænderne.
Hvis bogen giver et godt indtryk rent visuelt, og historien desuden er god og fri for grammatiske brølere, så er man allerede godt klædt på til markedsføringsdelen.

Kan du nævne noget specielt eller særligt inden for markedsføringen af din bog, du ikke kommer til at glemme? Hvilke positive feedbacks kan du huske i denne sammenhæng?

Jeg besluttede mig rimeligt hurtigt for at gøre brug af en video-trailer til at promovere min bog. Da videoen var klar, lagde jeg den på Facebook og krydsede fingre for, at den ville blive set af mange mennesker. Jeg var dog ikke forberedt på, at den inden for en uge allerede var blevet afspillet over 10.000 gange. Det var en rigtig god følelse og viste mig meget tydeligt, hvor meget de sociale medier og det netværk, man har, betyder for markedsføring i dag. Jeg fik også store interviews i flere aviser og blev kort tid efter kontaktet af TV, som gerne ville lave en udsendelse med mig. Det at gå fra en lille hyggelig ide om en bog til pludselig at få lavet et portræt i TV i den bedste sendetid var en stor og lidt surrealistisk oplevelse.

Hvilke tips eller råd om udgivelse og markedsføring vil du give andre forfattere?

Gør brug af de sociale medier (Facebook, Twitter, Instagram mm.) – Det er billig (ofte gratis) reklame, og hvis man er heldig kan man nå ud til virkelig mange mennesker.
Og så skal man blive ved og ved med at gøre opmærksom på sin bog. Lad være med kun at markedsføre den første måned – men lav små kampagner og reklamer for din bog hele tiden. Så vokser omtalen – og dermed salget, stille og roligt.