Udgivelseskoncept

Succesfuld udgivelse og markedsføring skyldes sjældent tilfældigheder. E-bøger og bøger, som sælger godt, følger et klart udgivelseskoncept: Indhold, udformning og pris er grundigt udvalgt og afstemt målgruppen.

Før udgivelsen bør du tage dig tid til at besvare følgende spørgsmål for dig selv om din titels professionalitet og salgsgrundlag. På den måde skaber du et vigtigt grundlag for dit udgivelseskoncept og en god forudsætning for at færdiggøre dit projekt i myBoD. På lang sigt bidrager det også til din bogs succes.

Bemærk: Hvis du ikke allerede er registreret i myBoD, skal du gøre det, før du udfylder spørgeskemaet. På den måde kan du efterfølgende se dine svar i din myBoD-konto.

Mit manuskript

Spørgsmål 1

Har jeg valgt en passende titel til min bog?
Hvorfor er du overbevist om din titel? Har du alternativer?

En god titel passer til indholdet, er præcis, enestående og sigende. Titler på romaner bør tale til følelserne og vække nysgerrighed. Titler på fagbøger skal være formuleret sagligt og indeholde relevante nøgleord.

Spørgsmål 2

Er det relevant med en undertitel til min bog?

En undertitel hjælper til at indkredse dit emne og indeholder samtidig vigtige nøgleord, som dine læsere kunne tænkes at søge efter. tip

Spørgsmål 3

Vil jeg udgive i eget navn eller hellere anvende et pseudonym eller dæknavn?
Hvad ligger til grund for din beslutning?

Pseudonymer dækker over din egentlige identitet. Grænserne imellem pseudonym og kunstnernavn er flydende. tip

Spørgsmål 4

Hvad har jeg gjort for, at min tekst er fejlfri?

Retskrivnings- og grammatiske fejl springer læseren i øjnene, virker uprofessionelt og forårsager i værste fald negative anmeldelser. tip

Spørgsmål 5

Hvem har jeg fået feedback på indholdet fra?

Indholdet er konsistent, og der er logisk stringens i titler, der får succes hos læseren. tip

Spørgsmål 6

Har jeg rettighederne til alt indhold, billeder og tekster?

Når du udgiver en bog og en e-bog, erklærer du at være i besiddelse af rettighederne til indholdet. tip

Min bogudformning

Spørgsmål 7

Hvilke forestillinger har jeg om mit bogomslag, og hvem kan skabe det for mig?

Omslaget er en afgørende salgsfaktor – læseren tager stilling til indpakningen og bedømmer i første omgang bogen ud fra det. Det skal vække opmærksomhed og virke tiltalende. Om det skal være minimalistisk udformet eller afspejle bogens indhold entydigt er en smagssag. Fagbøger skal snarere være udformet enkelt og neutralt. tip

Spørgsmål 8

Hvordan kan jeg være sikker på, at udformningen af tekst og billeder imødekommer læserens forventninger til en professionel bog?

Ud over omslaget er det også vigtigt, hvordan indholdet (bogblokken) tager sig ud for en e-bog og en trykt bog. tip

Spørgsmål 9

Hvordan stemmer udformningen af min bog overens med min kommunikation og mine tidligere udgivelser?

„Self-Branding“ er en vigtig del af at markedsføre sig selv med som forfatter. Ethvert af dine kommunikationsmidler, og det gælder ikke kun for dine e-bøger og bøger, men også din hjemmeside, din profil på de sociale medier og dine andre reklamemidler, formidler et bestemt billede af dig og dine værker til dine læsere. tip

Salg

Spørgsmål 10

Hvem er mine læsere?

Det er vigtigt, at du har din målgruppe for øje, når du markedsfører din bog. Kun når du ved, hvem der køber din titel, kan du udvælge det rigtige indhold og de rigtige kredse til din kommunikation og markedsføring. tip

Spørgsmål 11

Med hvilke titler, der allerede er udkommet, konkurrerer min bog, og hvor adskiller den sig fra disse?

Det gør det lettere for din læser at træffe beslutningen om at købe din bog, hvis din fagbog har et indhold, der er klart defineret. For romaner gælder det, at læseren snarere beslutter sig for et køb, når titlen hører til en bestemt genre. tip

Spørgsmål 12

Hvilken pris er den rigtige for min e-bog og bog?

Valget af butiksprisen er en af de vigtigste beslutninger, før en titel udgives. Der gælder uskrevne regler for prisfastsættelse inden for bestemte genrer og antal af sider på bogmarkedet – det er kun få læsere, der vil være klar til at betale mere end det, særligt når forfatteren tilmed er relativt ukendt. tip

Spørgsmål 13

Har min bog et særligt sæsonpræg, eller er der noget særligt regionalt eller tematisk, som kan fremhæves ved den? Hvordan kan jeg bruge det aktivt i markedsføringen?

Det vil være lettere at markedsføre din titel, hvis du finder et indholdsmæssigt pejlepunkt. tip

Spørgsmål 14

Hvilke væsentlige punkter skal med i en attraktiv salgstekst for min bog?

Teksten på bagsiden af bogen og produktbeskrivelsen kan være forskellige. Produktbeskrivelsen til onlinehandlen er en enestående mulighed for at motivere din læser til at købe din bog. tip

Spørgsmål 15

Hvilke aspekter af min biografi skal være med i min levnedsbeskrivelse som forfatter?

Det er vigtigt med en god selvfremstilling i det forfatteportræt. Hermed kan du vække din læsers sympati og fremhæve dine kompetencer. tip

Spørgsmål 16

Hvilke markedsføringstiltag planlægger jeg til udgivelsen af min titel?

Med udgivelsen af din titel er du kun nået halvvejs ud til din læser. Det er nødvendigt, at du markedsfører din titel, for at den kan blive søgt og fundet. tip

Professionalitetstjek

Du har taget det første vigtige skridt i retningen af en succesfuld bogudgivelse i og med, at du har svaret på spørgsmålene om din titel. Hvis du ønsker at gemme dine svar uden at fortsætte direkte til bestillingen af professionalitetstjekket, kan du klikke på gem. Hvis du ønsker at bestille vores professionalitetstjek til 799 kr., kan du klikke dig direkte videre til bestilling.

myBoD-LOGIN.