En bog er det stærkeste visitkort

2013-11-05

Alle selvstændige bør udgive deres egen bog, lyder anbefalingen fra parterapeut Mikael Hoffmann. Han har mere end fordoblet antallet af klienter, efter han er sprunget ud som forfatter og selvudgiver.

Mikael Hoffmann er en erfaren psykoterapeut og coach. Gennem 19 år har han drevet selvstændig virksomhed som single- og parterapeut. For tre år siden kunne han føje titlen forfatter til sit visitkort. Hans første bog fra 2011 handler om økonomi. ”Frihed med bedre parforhold” udkom i starten af 2012, og senere samme år udgav han ”Datingsider – sider af dating”. Netop nu er han ved at lægge sidste hånd på sin fjerde bog ”Håndbog i parforhold”.

Alle hans bøger er udkommet som selvudgivelser på BoD. Bøgerne er solgt i mange hundrede eksemplarer, så Mikael Hoffmann hører til i kategorien succesfulde forfattere. Og successen smitter af på hans hovederhverv som terapeut.

Øger troværdigheden

-At udgive min egen bog er det bedste, jeg nogensinde har gjort. Der findes ikke nogen stærkere markedsføringsmekanisme. Mindst halvdelen af de klienter, der opsøger mig, har enten læst en eller flere af mine bøger – eller blot hørt om dem. Man opnår en masse respekt som forfatter. Det øger ens troværdighed enormt, siger Mikael Hoffmann.

Ligesom mange andre selvudgivere tog Mikael Hoffmann i første omgang kontakt til de konventionelle forlag, da hans første manuskript var klar. Han blev afvist overalt med begrundelsen, at bogen var for smal. Derfor valgte han at udgive bogen selv hos BoD, hvor han efterfølgende har udgivet alle sine bøger. I dag er han stærkt i tvivl, om han ville sige ja, hvis et konventionelt forlag henvendte sig.

-Det vil selvfølgelig være flatterende, men det er for gammeldags og langmodigt for mig. Der er mange krav om eksklusivitet og indblanding hos de konventionelle forlag, som jeg ikke bryder mig om. Jeg kan godt lide, at man som forfatter bestemmer det hele selv og kan drive processen på sin egen måde, siger Mikael Hoffmann, der mener, at de konventionelle forlag bør stramme sig gevaldigt an, hvis de vil blive ved med at være medspillere på bogmarkedet.

-Der er en rivende udvikling i samfundet, hvor vi som borgere bliver mere og mere selvkørende og ikke accepterer begrænsninger. Internettet og online forretningsmodeller understøtter denne udvikling. Tænk bare på musik- og tv-industrien. Min fornemmelse er, at den konventionelle forlagsmodel ikke står distancen.

Markedsføring er den halve succes

Mikael Hoffmann erkender, at det kræver en indsats at få succes som selvudgiver. Det er nemlig ikke tilstrækkeligt at kunne skrive og kunne finde ud af at uploade et manuskript. Man skal også have forståelse for markedsføring og salg.

-Man skal have en iværksætter i maven som selvudgiver. På et konventionelt forlag kan du være lidt mere tilbagelænet. Til gengæld giver du afkald på en masse frihed. Jeg mener, man har misforstået selvudgiverkonceptet, hvis man forventer at blive holdt i hånden. Man skal selv være fremme i skoene hele vejen og investere i markedsføringen. Men det koster kun 299 kr. at udgive en bog, og så mener jeg godt, man kan bruge både penge og kræfter på at markedsføre den, siger Mikael Hoffmann.

Mød Mikael Hoffmann på Bogforum

Søndag den 10. november kl. 13-16 kan du møde Mikael Hoffmann på Bogforum, hvor han sammen med forfatter Gittemie Eriksen giver gode råd om, hvordan man får succes med sin egen bogudgivelse. Det foregår på BoDs stand C3-014.

Der findes flere informationer om Mikael Hoffmann på www.mikaelhoffmann.dk.

Om BoD

BoD™ (Books on Demand) er førende på det europæiske marked inden for digital bogproduktion. Den hastigt voksende virksomhed tilbyder med sin enestående digitale publikationsplatform forlag, forfattere og andre content-udbydere professionelle ydelser inden for produktion af trykte bøger, e-bøger samt nationalt og internationalt salg. Med mere end 1,1 mio. titler til levering spiller BoD en vigtig rolle på bogmarkedet. BoD er aktiv i Tyskland, Danmark, Norge, Sverige, Finland, Frankrig, Østrig og Schweiz og udvider løbende sine internationale aktiviteter.

Kontakt Hanne Hyldborg, 29 69 42 10

myBoD-LOGIN.