Selvudgivelse tager fart, markedsføringen halter

2013-11-26

Flere og flere udgiver bøger på egen hånd. Nye, men også erfarne forfattere, der hidtil har udgivet deres bøger igennem de traditionelle forlag, får øjnene op for selvudgivelse. Det viser den mest omfattende europæiske undersøgelse, som BoD (Books on Demand) har foretaget. I Danmark har selvudgivelse givet 90 procent af forfatterne mulighed for at få udgivet deres tekster for første gang, men stort set alle forsømmer at markedsføre deres bøger.

Det syder og bobler på markedet for selvudgivelser. Især i Norden, hvor de konventionelle forlag stadig dominerer, er interessen for selvudgivelser i hastig vækst blandt både nye og erfarne forfattere. Det viser en dugfrisk undersøgelse fra BoD (Books on Demand), der for første gang kaster lys over selvudgivelsesmarkedet i europæisk perspektiv. 1.748 forfattere i Danmark, Sverige, Finland, Tyskland, Frankrig, Østrig og Schweiz har deltaget i undersøgelsen.

Ifølge undersøgelsen har selvudgivelse været døråbner til boghylderne for to ud af tre forfattere – i Danmark gælder dette for 88,9 pct. af de adspurgte. Næsten halvdelen af forfatterne har prøvet konventionelle forlag først, men fået afslag (34,7 pct. i Danmark). Omkring 22 pct. af de danske forfattere har allerede udgivet mere end fire titler på egen hånd. Knap 34 pct. har allerede udgivet ved et traditionelt forlag, og er så skiftet til et selvudgivelsesforlag.

- I USA har selvudgivelser for længst overgået de traditionelle udgivelser. Og med lidt forsinkelse følger vi i Europa trop. Nye måder at nå ud til læserne skaber et vindue for selvudgivelsesforfatterne, især i Norden hvor forlagsbranchen traditionelt er meget stærk. Gatekeeper-funktionen på de konventionelle forlag, som tidligere entydigt bestemte, hvad der skulle publiceres, findes ikke længere. Derfor ser vi, at både nye talenter og erfarne forfattere udnytter de nye muligheder for at udtrykke sig. Det skaber en helt ny diversitet i titler, som aldrig er set før, siger Anne Sofie Kirketerp, der er ansvarlig for BoD i Danmark.

Alene via BoD udgiver mere end 25.000 forfattere deres værker – som e-bog og som trykt bog.  Årligt publiceres der her over 10.000 nye bøger.

Markedsføringen halter gevaldigt

Undersøgelsen viser desuden, at selvudgivelser ændrer forfatterens rolle. Man skal ikke kun være dygtig ved tasterne men også forstå sig på salg og markedsføring for at slå igennem som selvudgiverforfatter. Ifølge undersøgelsen er der dog en markant ubalance mellem disse to aspekter af selvudgivlse. Selvom en fjerdedel af de danske forfattere skriver 10 timer eller mere ugentligt, så bruger 97 pct. af dem alt i alt under fem timer på at markedsføre deres bog.

- Selvudgivere kan ikke nøjes med at dyrke den kunstneriske åre. De skal også være dygtige købmænd, men det er der desværre rigtig mange, som overser, og derfor kommer deres bøger ikke ud over rampen. Det ligger i selve selvudgivelsesprincippet, at man styrer alt selv. Og undersøgelsen viser da også, at netop det at have fuld kontrol over hele processen er afgørende for over to tredjedele af de adspurgte. Men med selvkontrollen følger også ansvaret for markedføring og salg, hvilket er nyt for mange, siger Anne Sofie Kirketerp.

Tre typer forfattere

Ifølge undersøgelsen falder selvudgiverforfatterne i tre kategorier. Hobbyforfatterne som er de mest dominerende med 61 pct., de professionelle forfattere som skriver dedikeret (11 pct.), og ekspertforfatterne som skriver om et fagområde (24 pct.).

Hobbyforfatterne ser det at skrive hovedsageligt som en fritidsaktivitet.

Forskeren der blev hobbyforfatter

Niels Brügger er egentlig internetforsker ved Aarhus Universitet. Hans bog om slogans har mere været et hobbyprojekt, som udspringer af hans mangeårige interesse for amatørslogans. Han troede først, at han skulle skrive en artikel, men det endte med at blive til en hel bog. Med 300-400 slogans er det formentlig den største fortegnelse over danske amatørslogans. I bogen opfordrer han til at indsende amatørslogans, og eftersom han stadig modtager rigtig mange fra folk rundt omkring i landet, overvejer han at udgive bogen i et 2. oplag.

For de professionelle forfattere er det at skrive bøger et hovederhverv og en indtægtskilde.

Offentligt ansat og krimiforfatter på fuld tid

Gittemie Eriksen har altid skrevet og har udgivet flere krimier. Hun er i gang med en ny bog og bruger tæt ved en fuldtidsstilling på at skrive – mindst 20 timer ugentligt, men ofte 40 timer. Hun tog først kontakt til konventionelle forlag og var i gang med at underskrive kontrakten, men forlod forhandlingerne, da forlaget ville flytte handlingen i hendes bog væk fra Lolland Falster. Herefter begyndte hun at udgive selv.

Udgivelserne fra ekspertforfatterne er biprodukter af deres arbejde og noget de bruger på deres arbejde.

Terapeut og succesfuld forfatter

Mikael Hoffmann er en erfaren psykoterapeut og coach. Gennem 19 år har han drevet selvstændig virksomhed som single- og parterapeut. Han har udgivet fire bøger som selvudgivelse med stor succes. Han arbejder målrettet med markedsføring og bruger sine bøger aktivt som visitkort. Antallet af klienter i hans praksis er steget markant, efter at han er sprunget ud som forfatter.

Om BoD

BoD™ (Books on Demand) er førende på det europæiske marked inden for digital bogproduktion. Den hastigt voksende virksomhed tilbyder med sin enestående digitale publikationsplatform forlag, forfattere og andre content-udbydere professionelle ydelser inden for produktion af trykte bøger, e-bøger samt nationalt og internationalt salg. Med mere end 1,1 mio. titler til levering spiller BoD en vigtig rolle på bogmarkedet. BoD er aktiv i Tyskland, Danmark, Norge, Sverige, Finland, Frankrig, Østrig og Schweiz og udvider løbende sine internationale aktiviteter.

For yderligere oplysninger, kontakt:

Annesofie Kirketerp, ansvarlig for BoD i Danmark, tlf. 80 88 57 62 eller 33 37 87 77, annesofie.kirketerp@bod.dk

myBoD-LOGIN.