Talent og initiativ

Talent og initiativ

Hvad gør man når man ikke kan finde den bog, man gerne vil læse? Man skriver den naturligvis selv. Her kan du møde Mark Liebst, som i en ung alder allerede har udgivet to bøger, og der er flere på vej. Mark markedsfører selv sine bøger, og han opnår resultater, som andre drømmer om.

Spotlight | Jeanette Teglgaard

Vil du fortælle os, hvordan dine bøger opstod? Hvilken idé ligger bag dine bog-projekter?

Jeg har altid drømt om at blive forfatter, men mine bøger opstod ret pludseligt. Jeg gik en dag og spekulerede over, hvorfor der findes så få ungdomsbøger til drenge, med homoseksuel relevans, uden at vedkommende bliver fremstillet som en der har det skidt, ender på stoffer eller lever i en verden fuld af tabuer.

Jeg ville så gerne læse en solskinshistorie, om en pubertetsdreng der skilte sig lidt ud fra de andre drenge i klassen, men som stadig var en vigtig del af fællesskabet. Jeg synes ofte, at bøsser bliver fremstillet dystert og forkert. Jeg brugte flere uger på at ringe rundt til biblioteker og antikvariater, for at få dem til at hjælpe mig med, at finde en sådan bog. Da det ikke lykkedes, satte jeg mig ned, i arrigskab, og begyndte at skrive den selv.

Hvordan kom det til, at du besluttede at skrive bøger om dette tema?

Ungdomsbøger om den tidlige pubertet og den første forelskelse, fangede mig allerede i folkeskolen. I min egen klasse var jeg den første af drengene, der kom i puberteten og jeg følte mig derfor mærkelig og alene inden i med det samme. Lynhurtigt var jeg et helt andet sted indeni. Derudover viste det sig hurtigt at jeg var homoseksuel, og det gjorde ikke situationen lettere for mig.

Jeg havde masser af venner, og jeg gik i verdens bedste klasse. Alligevel havde jeg behov for at flygte ind i bøgernes verden. Min yndlingsbog fra dengang har jeg læst sindssygt mange gange. Den handlede om Jakob der var forelsket i Rosa.

Jakob lærte mig rigtig mange ting om at være kikset og pinlig. Puberteten er den periode i vores liv hvor vi er allermest rene og naive. Det er i løbet af den tid at vi udvikler os til dem vi gerne vil være.

Jeg vil gerne bidrage med noget til den tåkrummende genre og give generationerne under mig, den Jakob jeg selv havde i starten af 00’erne, da jeg kom i puberteten. Og nu har jeg bidraget med både bøgerne om 15-årige Nikolaj og 13-årige Tobias.

MERE INFO
Mark Liebsts første bog: “Nikolaj – Bøsser, bumser & beskidte sokker”  bog udkom i 2015. Bogen kan også lånes på eReolen

Hvad er du mest stolt af ved dine bøger?

Jeg er allermest stolt af at de er blevet taget så godt imod. At jeg som selvudgiver har fået en varm velkomst både i pressen, på biblioteker, og på skolerne. Jeg har fået faste læsere og endda nogle fans. Det er surrealistisk og fantastisk på samme tid. Nikolaj og Tobias er opstået i mit hoved, og de er begge mine drenge! Jeg elsker tanken om, at de rent faktisk er blevet et forbillede for nogle, der har manglet nogle jævnaldrende at spejle sig i.

Jeg har modtaget enormt mange breve fra folk i alle aldre, der har læst dem og elsket dem. Jeg har endda fået breve fra forældre, der takker mig for, at jeg har fået deres børn til at læse. Det er da for vildt! Desuden ved jeg at mine læsere er fra 10 år – og helt op til 80 år. Der er så mange voksne mennesker, der har taget mine ungdomsbøger til sig, fordi de ligesom jeg selv, altid har ønsket at bøger som dem fandtes da de gik i skole.

MERE INFO
Marks anden bog: “Stop dig selv, Tobias “ udkom allerede i 2016, kun et år efter den første bog. Bogen kan også lånes på eReolen.

Hvor lang tid gik der fra idéen til de færdige bøger blev udgivet?

Jeg skrev ”Nikolaj – Bøsser, bumser & beskidte sokker” på en måned. Jeg skrev det første ord d. 3 oktober 2015 tror jeg. Derefter brugte jeg en måned på at læse korrektur, og i den periode stødte jeg også på Books On Demand. Jeg elskede konceptet at selvudgive, så det tog mig ikke lang tid at vælge BoD som forlag.

Jeg har det bedst med at bestemme alting selv. Den 22 december 2015 skrev jeg under på udgivelseskontrakten. Så det har taget 2 en halv måned, fra jeg skrev det første ord, til bogen blev sendt i trykken.

Min anden bog ”Stop dig selv, Tobias!” skrev jeg i foråret 2016, efter at have rejst rundt i landet med ”Nikolaj” i 3 måneder. Historien om Tobias blev skrevet på 6 dage. Ligesom med Nikolaj, kom Tobias bare til mig ud af det blå, og jeg begyndte at skrive hans historie med det samme.

Derefter brugte jeg en måned på at læse korrektur og finde en illustrator, som jeg ønskede ville samarbejde med mig. Så ”Stop dig selv, Tobias!” tog vel lige knap 2 måneder også. Jeg arbejder selvstændigt og hurtigt. Når først jeg går i gang, kan jeg slet ikke stoppe.

Hvornår i processen begynder du at gøre dig tanker om at markedsføre dine bøger? Allerede mens du skriver eller først når bøgerne er færdige?

Jeg markedsfører bøgerne, så snart jeg har det færdige cover, eller skitsen til det. Omslaget er noget af det første jeg får styr på, efter historien er skrevet. Så snart jeg går i gang med korrekturlæsning, fastlægger jeg en ønsket udgivelsesdato, og går i gang med at markedsføre samtidig. Så kan mine læsere også følge med hele vejen. Det kan jeg godt lide. Det er også motiverende for mig.

Hvordan planlægger du markedsføringen af dine bøger? Har du en helt klar plan og strategi eller sker det meste af det tilfældigt?

Jeg deler en masse ting via facebook, instagram og sociale medier generelt. Jeg har også en liste med journalister fra de lokalområder jeg har boet i, som jeg sender mails og reklamemateriale til. Jeg kan godt lide at bruge de samme journalister og søde mennesker, som har været imødekommende overfor mig fra start. Jeg går også selv rundt og spørger folk i forretningerne omkring hvor jeg bor, om jeg må hænge en reklameplakat op i deres vindue. Flere af mine læsere har også modtaget plakater, som de hænger op på deres skoler. Det er så sejt! Markedsføring er lidt hårdt og tager lang tid. Så for mig, er det vigtigt med lidt planlægning.

Hvilke tips eller råd om udgivelse og markedsførelse ville du give andre forfattere?

For det første er sociale medier fantastiske til markedsføring! Hvis man ønsker at reklamere steder der koster penge, (fx online annoncer eller lignende) kan det være en virkelig god idé at finde en sponsor, der vil finansiere det man laver. Det var jeg også heldig at finde. Det vigtigste man kan gøre, når man skal markedsføre sig selv og sine projekter er, altid at være målrettet, men også ydmyg og oprigtig.

Jeg var heldig at komme i kontakt med nogle bogbloggere online, som jeg spurgte om ville anmelde mine bøger på deres blog. Det var jeg enormt glad for. Jeg fik nogle fantastiske anmeldelser, og de har været fantastiske at spørge til råds undervejs med mine andre udgivelser. De er altid de første jeg vender tilbage til, for at høre om de vil anmelde osv.

Med hensyn til udgivelse er det vigtigt, at man selv ved hvad man gerne vil med sin bog. Det er rigtig vigtigt at man skriver bogen for sin egen skyld, og ikke fordi man tror at den bliver en kæmpe succes. Hvis man selv er tilfreds, så kommer man virkelig langt. Jeg har nogle veninder, der både er bogbloggere og bogsælgere i fysiske boghandlere. Dem har jeg brugt rigtig meget til at spørge til råds om valg af farver til mine omslag, og til at læse mine manuskripter igennem løbende. Jeg har været glad for at have min kæreste og to veninder med på sidelinjen, når jeg har skulle bruge en mening om noget afgørende.

MERE INFO
Du kan læse mere om Mark Liebst på markliebst.blogspot.dk Du kan også møde Mark på Facebook.

Kan du nævne noget specielt eller særligt indenfor markedsføringen af din bog, du ikke kommer til at glemme? Hvilke positive feedbacks kan du huske i dette sammenhæng?

Jeg kunne nævne tusind ting tror jeg. Først og fremmest kommer jeg aldrig til at glemme de søde journalister jeg har snakket med, og som har skrevet om mig i aviser, på nettet, på medier osv.

Det vildeste var alligevel, da min farmor ringede til mig en morgen og sagde at jeg var på forsiden af Haslev Posten. Det er den lokale avis, vi har i den by jeg opvoksede i. Jeg flyttede derfra som 15 årig, og havde slet ikke regnet med, at en ukendt forfatter ville komme på forsiden af en lokalavis. Det har jeg nu prøvet et par gange flere steder. Men det største er alle de søde mennesker jeg har mødt, når jeg har holdt signeringer rundt om i landet.

Mine læsere er fantastiske, og det er de forretninger, bloggere og journalister, der støtter mig også. Alle har taget fantastisk godt imod mig. Jeg elsker at modtage e-mails fra både læsere, forældre og skolelærere der har fået noget godt ud af mine to drenge. Det er det bedste, der nogensinde er sket for mig og jeg gør alt hvad jeg kan for, at leve op til alt det positive de sender i min retning.

Hvad gjorde du anderledes mht. markedsføringen af din anden bog?

Med min anden udgivelse gjorde jeg det, som jeg følte virkede bedst, første gang jeg markedsførte. Jeg har en liste med ting, der virker for mig, og alt det der ikke rigtig virkede, sletter jeg bare. Det var lettere anden gang, fordi jeg allerede havde fået et publikum, som følger mig på facebook osv. Så det eneste der var anderledes, var, at jeg lige havde gjort det hele en gang, og det derfor var lettere at planlægge anden gang.

Har du planer om at skrive flere bøger?

Jeg er i fuld gang med at skrive min tredje bog, der udkommer i foråret. Den hedder ”Alle Tissemænd Har Hjerter.” Efter den kommer efterfølgeren af ”Nikolaj – Bøsser, bumser & beskidte sokker” og dernæst efterfølgeren til ”Stop dig selv, Tobias!” Så ja, jeg har planlagt 3 udgivelser for 2017. Det bliver spændende!