Udgiv lydbog

Få adgang til nye målgrupper med en lydbogsproduktion fra BoD audio.

En god stemme kan vække din bog til live. 

Vi vil gerne give dig en helstøbt løsning, når du udgiver dine bøger med os. Det gælder ikke kun for paperback, hardcover og e-bog. Du har også mulighed for at henvende dig til læsere, der foretrækker lydbøger.

Vi er glade for at kunne tilbyde dig lydbogsproduktion med professionelle speakere og udgivelse via Storytel, BookBeat, Spotify, Google, Apple og mange andre platforme og streamingtjenester.

Du skal blot udfylde vores forespørgselsformular, vælge den perfekte stemme til din bog, og så sørger vi for produktion og distribution.

Salg af lydbog

For at præsentere din bog for det bredest mulige publikum vil den blive udbudt til salg, udlån og streaming via talrige relevante lydbogskanaler, f.eks.:

Udgifter til lydbog

Omkostningerne afhænger af den forventede længde af den færdige lydbog.

1 færdig lydbogstime (alt efter oplæser): 1395 - 1995 kr.
Lydbog på grundlag af 400 sider (hvoraf en side = 1.500 tegn inkl. mellemrum) ville koste mellem: 16.391 - 23.441 kr.

Sådan bliver din bog til en lydbog


Kun få trin til succes med lydbøger. I myBoD kan du nemt sende en forespørgsel om produktion af din lydbog.

  1. Du vælger en af dine trykte bøger, der er udgivet hos BoD.
  2. Du vælger en passende stemme fra en pulje af professionelle oplæsere og fortæller os om de særlige kendetegn ved din tekst.
  3. Vi tjekker om din titel kan laves til en lydbog, om oplæseren er ledig og giver dig et tilbud, hvis din bog er egnet.
  4. Hvis du accepterer vores tilbud, skal du vælge et layout og en farve til lydbogens omslag, så vi kan omdanne dit omslag til lydbogmarkedet.
  5. Nu går vi i gang med produktionen, og efter ca. 4-6 uger er din lydbog klar.
  6. Vi stiller lydbogen til rådighed for dig som mp3-fil til privat brug og sørger for distribution, så din lydbog efter seks uger er at finde på over 100 lydbogsplatforme.
  7. Du modtager 70 % af nettoindtægterne fra alle salg, streams og udlejninger.

Bemærk: Det er ikke alle bøger, der egner sig til lydbogsproduktion. På din anmodning gennemser vi din titel og sender dig enten en accept eller afvisning. Vi tjekker titlens indhold og om det er fejlfrit.
Hvis du har spørgsmål, kan du tjekke vores FAQ om lydbøger eller eller sende os en e-mail på info@bod.dk.

Sådan bliver din bog til en lydbog


Hvilke bøger er egnede til udgivelse som lydbøger?

Bøger skal opfylde en række betingelser, før de egner sig til oplæsning. En meget indlysende betingelse er, at bogen skal kunne stå alene som tekst.

  • Kalendere, bøger med skjulte objekter, børnebøger med lidt tekst, men mange billeder, poesibøger eller fagbøger med mange tabeller og grafik er ikke velegnede som lydbøger. Indholdet skal være forståeligt, underholdende og fængslende, når det læses højt - også uden visuel stimulering.
  • Bogen skal så vidt muligt være fri for fejl, da en tekst fuld af stavefejl ikke kan læses højt flydende selv af professionelle og ikke vil give et pænt resultat. Vi anbefaler derfor, at der foretages en redigering og korrekturlæsning, inden lydbogen bestilles.

Afhængigt af længden kan produktionen af en lydbog koste flere tusinde kroner, da fortælleren bruger mange timer på at indlæse bogen. Derfor sørger vi for, at titlens omslag og indhold er indbydende og på højde med andre lydbøger, så den bliver lyttet til med begejstring af mange lyttere.

Tal med testlæsere, bloggere, din redaktør og andre personer, der har læst din bog, hvis du er i tvivl om, hvorvidt du skal lave en anmodning om en lydbog. Spørg dem, om de mener, at din bog ville være egnet som lydbog, og om det er investeringen værd.

 

Hvad skal du forberede, før du producerer en lydbog?

  • Udtalen af navne og andre udtryk

For at opnå det bedst mulige resultat bør du studere dit manuskript inden lydbogsforespørgslen og finde ud af, hvilke udtryk der har brug for en udtaleforklaring. Især i fantasy-romaner bør udtalen af personers navne, steder eller andre udtryk defineres ved hjælp af fonetiske transskriptioner eller forklaringer. Hvis en karakter har en accent eller dialekt, kan dette noteres.

Hvis der er forkortelser eller udtryk, der er uklare, bør dette også noteres (læses "omg" på dansk eller engelsk, bogstav for bogstav eller som en sætning (oh my god)?

  • Det indhold, der læses højt

Ikke alt indhold i den trykte version af din bog vil blive indlæst. Det er derfor vigtigt at notere sig bogens indhold, og hvad af det der skal indlæses. Dedikationer eller tilegnelser bliver nogle gange taget med, andre gange ikke. Triggeradvarsler bør altid være en del af lydbogen. Men kort, tabeller, oversigtssider, playlister, kildehenvisninger, liste over forkortelser osv. bliver faktisk ikke integreret i lydbogen.

  • Den vejledende udsalgspris for din lydbog

Hvilken pris skal din lydbog have? Ligesom med trykte titler anbefaler vi, at du ser på titler af lignende længde fra samme genre og orienterer dig i markedet. De platforme og shops, der distribuerer lydbøger, kan fastsætte deres egne priser, f.eks. særlige priser for abonnenter, rabatkampagner eller faste tilbud. Den pris, som du som forfatter vælger, er derfor kun en vejledende udsalgspris. Som forfatter modtager du 70 % fra BoD af alle nettoindtægter for salg, streams og downloads.

  • Den rigtige stemme til din historie

Før du vælger en stemme til din lydbog, bør du overveje, hvilken type oplæser, der passer til din bog. Skal det være en mandlig eller kvindelig, ung eller moden, munter eller mere alvorlig stemme? Det er vigtigt at huske på, at denne stemme nogle gange kan antage forskellige perspektiver og tale forskellige karakterer, men også at den generelle stemning i bogen er vigtig. Hos BoD har forfatterne desværre ikke mulighed for selv at lægge stemme til deres bog. Vi er dog sikre på, at der kan findes den rette professionelle stemme til enhver bog.

 

Hvad kan forfattere tjene på en lydbog?

Der er flere måder, hvorpå du kan tjene penge med din lydbog.
De forskellige platforme og butikker, der sælger lydbøger, tilbyder lytterne forskellige modeller. Hos Saxo.com kan man f.eks. købe lydbøger til den vejledende udsalgspris eller til en abonnementspris på ca. 139 kr.. Streaming-tjenester som Spotify eller BookBeat tilbyder adgang til mange lydbøger for et månedligt medlemsgebyr, som ikke kan købes enkeltvis, men som kan streames efter behag. De opkræver normalt betaling pr. minut eller pr. lyttet nummer (3-4 minutters uddrag) og udbetaler avance i overensstemmelse hermed.

Forfatterne modtager 70 % af alle nettoindtægter fra de forskellige platforme for bøger, der er udgivet via BoD audio.

Ud over disse indtægter åbner lydbogen også op for en ny målgruppe. Læserne, der ikke bruger e-bøger eller trykte bøger eller bruger dem mindre, bliver opmærksomme på dig og dine bøger, hvilket kan øge salget på tværs af alle formater og platforme. Nogle læsere køber også de trykte udgaver af deres foretrukne lyd- eller e-bøger til deres samling eller som gaver til deres kære.

Det er ikke garanteret, at produktions- og udgivelsesomkostningerne vil blive dækket ind af fortjenesten. En bog, der sælger godt som trykt bog og e-bog, vil sandsynligvis også blive en succes som lydbog, men indtægterne kan normalt ikke matche avancen på trykte bøger og e-bøger. Derfor ser mange forfattere lydbogen som en investering i synlighed eller som et hjerteprojekt snarere end som en måde at tjene en penge på.

 

Hvad er den bedste måde at markedsføre min lydbog på?

For at din lydbog kan nå ud til mange potentielle lyttere, skal du markedsføre den godt. Du kan naturligvis integrere den problemfrit i din eksisterende bog- og forfattermarkedsføring.

Du kan henvise til de andre formater i en ny udgave af din trykte bog eller e-bog eller i produktbeskrivelsen via dine metadata, f.eks. "Fås også som lydbog".

Du kan altid finde tips til din bogmarkedsføring på vores blog. F.eks. hvordan du planlægger dit indhold til Instagram samt ideer og eksempler på opslag: Planlægning af indhold til Instagram

Et godt omslag og en tiltalende blurb er, ligesom for andre formater, et af de vigtigste markedsføringsværktøjer. Så i forbindelse med din lydbogsproduktion bør du igen overveje, om dit bogdesign og dine metadata bør få en opdatering, inden du anmoder om din lydbog.

Du kan også linke til de forskellige platforme på din hjemmeside eller på dine sociale mediekanaler for at henvise læserne til din lydbog.

Lydbogsmediet skaber også nye muligheder, som du kan integrere i din markedsføringsstrategi.

På de sociale medier har du endnu flere muligheder for at markedsføre din bog med en lydbog. F.eks. kan lydstumper fra din lydbog tjene som baggrund til videoer, som du derefter kan lægge ud på dine kanaler.

Har du allerede en playliste til din bog? Du kan inkludere det første uddrag af din lydbog i din Spotify-playliste. På den måde kan dine lyttere, hvis de er interesserede, hurtigt gå til albummet med din lydbog og streame bogen.

myBoD-LOGIN.